Boekhouding ZZP: beter aan specialisten uitbesteden
Heb jij ook dat je als ZZP’er je administratieve taken uit blijft stellen? Je bent je ervan bewust dat het gedaan moet worden, maar helaas wordt het steeds uitgesteld vanwege de werkdruk. De boekhouding ZZP moet uiteindelijk toch af. Want je administratie op orde houden is niet alleen praktisch voor je bedrijf, maar het is ook wettelijk verplicht.
Wat is je boekhouding?
Je boekhouding bestaat uit alle informatie die je over je bedrijf bijhoudt. Denk aan bonnetjes, bankafschriften en verzonden en ontvangen facturen. Het gaat dus om alle financiële administratie die bij jouw eenmanszaak hoort. Je administratie moet zijn fundamentele gegevens zeven jaar bewaren. Je boekhouding ZZP dient als basis voor je belastingaangifte en als die om wat voor reden dan ook niet in orde is, zoals een tekort aan gegevens, kan de belastingdienst zelf je omzet en winst vaststellen en de verschuldigde belasting berekenen.
Plan het doen van jouw boekhouding ZZP in
Hoe minder moeite het doen van de boekhouding ZZP kost, hoe beter je boekhouding zal zijn. Trek daarom elke week een bepaalde periode uit om je boekhouding bij te werken. In het begin zou je veel onafgemaakte zaken kunnen hebben, maar als je eenmaal op gang komt, zul je beseffen dat het elke week niet zoveel tijd kost. Als je slechts één keer per maand een administratie bijhoudt, loop je het risico dat je belangrijke informatie mist. Vergeet niet de tijd die je besteedt aan het bijhouden van je administratie mee te tellen bij het berekenen van je bedrijfstijd. Je zou aan de ureneis kunnen voldoen en in aanmerking komen voor zelfstandigenaftrek.
Zorg dat je je boekhouding gedigitaliseerd hebt
We kunnen tegenwoordig steeds meer dingen met een computer uitvoeren. Deze trend zal zich in de toekomst zeker voort blijven zetten en er zal steeds meer gedigitaliseerd worden, ook je boekhouding ZZP. Dus als je nog niet bent overgestapt naar een digitale boekhouding, is dit de ideale gelegenheid om dat te doen. Stuur digitale facturen via e-mail in plaats van per post. Dan is het eenvoudig om factuurnummers terug te vinden en te bepalen welke rekeningen er nog niet betaald zijn. Digitale facturen ontvangen is ook een handige optie. Je kunt al deze facturen in dit geval direct aan het dossier toevoegen. Verder kun je ook je bankrekening aan je boekhouding koppelen om terugkerende betalingen te automatiseren. Betalingen worden direct in het systeem gelogd, waardoor je tijd bespaart tijdens je wekelijkse administratie periode.
Tip: Boekjewinst